Dé trends voor solliciteren in 2019

Ook al liggen de banen steeds meer voor het oprapen, toch is er sprake van hoge concurrentie. Het is daarom extra belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen rondom solliciteren en zo op te vallen tussen al die sollicitatiebrieven. We delen graag de belangrijkste trends op gebied van solliciteren in 2019 met jullie, zodat je je kansen op de arbeidsmarkt kunt vergroten!

Referrals
Eén van de belangrijkste trends van 2019 m.b.t. solliciteren zijn referrals! Referrals betekent letterlijk “verwijzingen”. Doordat er veel concurrentie is, willen werkgevers er zeker van zijn dat ze de perfecte kandidaat selecteren uit al die brieven. Dit gaat het makkelijkst als ze via contacten tips krijgen over goede kandidaten. Maak hiervoor dus actief gebruik van je netwerk en zorg dat je LinkedIn pagina goed op orde is. Laat je netwerk en omgeving weten dat je een baan zoekt, zodat ze ook voor jou kunnen rondvragen en zo een goed woordje voor je kunnen doen.

Online moet je zijn
Als je op zoek naar een baan bent is het heel belangrijk om een account aan te maken bij uitzendbureaus en je aan te melden voor vacature mailings. Recruiters gaan steeds meer via hun online databases op zoek naar een geschikte kandidaat. Zorg daarom dat áls je een account bij een uitzendbureau aanmaakt, deze altijd up-to-date is. Daarbij checken bedrijven ook steeds vaker je social media kanalen om een eerste indruk van je te krijgen. Het is daarom ook belangrijk deze netjes op orde te houden!
Tip: zorg dat je een QR-code op je CV hebt staan van bijvoorbeeld je LinkedIn pagina of maak je eigen one-page website met je CV, LinkedIn en social media die je d.m.v. een QR-code op je sollicitatiebrief plaatst.

Video CV
We hebben het al eerder genoemd in een blog (link naar oude blog): video CV’s. Tegenwoordig zie je steeds meer mensen vloggen en video’s maken, zo is dat ook nog steeds één van de trends bij solliciteren.
Het voordeel van een video CV is dat recruiters gelijk een goede indruk van je krijgen, zien hoe je overkomt en hoe je sociale vaardigheden zijn. Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent zodat je een krachtige video CV kunt opsturen!

Passief solliciteren
Wat je tegenwoordig steeds meer ziet is dat bedrijven zelf op zoek gaan naar geschikte kandidaten en je actief benaderen. Ook hiervoor is het dus belangrijk dat je online goed zichtbaar bent!

Hou je CV kort & bondig
Aangezien bedrijven veel sollicitatiebrieven krijgen, hebben ze niet veel tijd om hele lange CV’s door te bladeren. Hou het dus kort en bondig, maar krachtig met alleen relevante informatie voor die specifieke vacature. Steeds vaker worden er zelfs programma’s gebruikt die gebruik maken van algoritme om sollicitatiebrieven en CV’s automatisch te scannen op interessante kandidaten. Als je hier goed uit wilt komen, is het verstandig om specifieke woorden, die in een vacaturetekst zijn gebruikt, terug te laten komen in je brief.

Assessments
Steeds vaker zie je dat bedrijven een voorselectie maken d.m.v. een assessment. Alleen degene die het beste uit de test komen, worden uitgenodigd voor een gesprek. Wist je dat je deze assessments online kunt oefenen zodat je weet wat je kunt verwachten?

Solliciteren via je smartphone
In 2019 neemt de rol van de smartphone toe. Het wordt zelfs steeds vaker mogelijk om te solliciteren via whatsapp. Zorg er dus voor dat je een recent CV als PDF op je smartphone hebt staan!

Anoniem solliciteren
Niet iedereen zit erop te wachten dat recruiters kandidaten opzoeken via social media en zo al een vooroordeel hebben. Steeds meer mensen kiezen er daarom voor om anoniem te solliciteren. Hierbij laten ze persoonlijke informatie weg, zoals naam, geslacht en leeftijd. Dit met als doel een eerlijke kans te krijgen. In dit geval is het wel heel belangrijk om jezelf goed te verkopen.