Leven volgens de seizoenen voor meer energie

Je merkt het aan alles; het einde van het jaar nadert. Misschien merk je het ook aan jezelf; zo’n einde-jaars-vermoeidheid. Beetje opgebrand, klaar met alles, moe, lustelozer, toe aan rust. Allemaal heel natuurlijk of eigenlijk natuur-lijk ;-).

Dat de laatste maand van het jaar is aangebroken zien we ook aan alles om ons heen in de natuur: de winter staat op het punt om te beginnen. De temperatuur is rond het vriespunt, de bladeren zijn voor een groot deel van de bomen gevallen; de eerste sneeuw is zelfs al gevallen. Ook is het te merken aan de dieren in het wild; als je omhoog keek naar de lucht de afgelopen tijd, zag je grote groepen vogels richting het zuiden vertrekken en ook om ons heen zijn minder dieren in het wild te zien omdat ze inmiddels zijn begonnen aan hun winterslaap. De groei van planten en bomen vertraagd. De dagen zijn een stuk korter, het is eerder donker. Zelfs de zon is minder aanwezig en doet het rustiger aan ;).

Alles om ons heen in de natuur leeft met de seizoenen mee. De natuur gaat in winterslaap, keert volledig naar binnen en komt weer op kracht. Tijd voor bezinning en rust. Leren van wat allemaal is geweest het afgelopen jaar en met behulp van deze lessen en wetenschap nieuwe plannen maken voor de tijd die gaat komen, de toekomst. Dit is precies wat je ziet in de natuur om ons heen; de natuur geeft aan dat je het rustiger aan mag doen.

Van nature geeft je lichaam dit eigenlijk ook aan met je einde-jaars-vermoeidheid. Waarschijnlijk heb je nu meer de behoefte om jezelf terug te trekken in stilte, lekker warm onder een dekentje met een goed boek en een warm kopje drinken. Bijkomen van wat het afgelopen jaar allemaal is gebeurd. Even tot jezelf komen, bijkomen van wat er allemaal is gebeurd het afgelopen jaar.

Maar toch, als je om ons heen kijkt in de hedendaagse wereld, lijkt het erop alsof de mens niet (volledig) meer met de seizoenen mee leeft. De moderne wereld is een bepaalde connectie met de natuur kwijtgeraakt. We zijn allemaal ontzettend druk met ons eigen leven en ons eigen ritme, die geen rekening houdt met de veranderingen van het seizoen.

De dagen worden korter, het is eerder donker. Dit vergt enorm veel van je energieniveau. Doen wij het dan rustiger aan en trekken wij onszelf terug in rust en stilte? In tegendeel, december staat in het teken van drukke, volgepropte dagen met de feestdagen en alle daarbij behorende activiteiten: eindejaarsborrels, feestdagen vieren met familie en vrienden. In plaats van op de rem te gaan staan, zetten wij juist een tandje bij zo aan het einde van het jaar. Het lijkt alsof we juist tegen de stroming in zwemmen. Geen wonder dat zoveel mensen tegenwoordig vermoeid zijn en last krijgen van een burn-out of burn-out achtige klachten. We zijn voortdurend druk en hebben constant het gevoel te moeten presteren.

De mens heeft niet altijd zo geleefd; vroeger leefden ze veel meer met de seizoenen mee. In de lente begon alles; onze voorouders moesten keihard werken om te zaaien op het land. De zomer stond in het teken van spitten, wieden en oogsten en in de herfst maakten ze zich klaar voor de winter. De winter was vervolgens een tijd van verplichte rust, aangezien er op het land niks te doen was: het was namelijk te donker en te koud. Zo kon de mens uitrusten, alles van het afgelopen jaar overdenken en nieuwe plannen maken over wat ze het komende jaar beter konden doen. In de lente waren ze vervolgens uitgerust en vol met nieuwe ideeen om weer keihard te werken op het land.

Zoveel anders is het vandaag de dag. Helemaal volledig leven volgens de natuur gaat natuurlijk niet in de wereld van nu, maar je kunt het jezelf wel iets makkelijker maken door weer iets meer met het seizoen mee te gaan leven. De natuur komt door de vertraging en winterslaap weer tot kracht; dit geldt ook voor ons.

Maar hoe doe je dat? De codewoorden zijn terugtrekken, uitrusten en vertragen. Hier wat tips wat je concreet kunt doen:

  • ┬áZorg voor voldoende slaap. Rust uit, kom bij, verspil minder energie en tank even lekker bij. (Meer energie en ook heel belangrijk voor een goede weerstand!) Rust is essentieel om in balans te blijven.
  • Zorg voor minder prikkels. Zet de televisie vaker uit en ga op zoek naar rustigere activiteiten, zoals lezen of het luisteren van rustige muziek. (Dit geeft energie!)
  • Start met een nieuwe hobby, cursus of opleiding. De winter is hier ideaal voor. Doordat het eerder donker is en buiten kouder is, zijn we sowieso meer binnen. (Ook dit zorgt voor positiviteit en meer energie!)
  • Het afgelopen jaar overdenken en nieuwe plannen maken. Wat wil je het komende jaar bereiken? Wat zijn je doelen? Wat kan je verbeteren of anders doen t.o.v. het afgelopen jaar? (Nieuwe plannen en ideeen zorgen ook weer voor nieuwe, frisse energie!)
  • Blijf wel voldoende bewegen. Maar pas je beweging aan aan het seizoen. Zorg dus voor rustigere oefeningen, zoals wandelen of yoga.
  • Zorg voor voldoende frisse lucht (en licht!). Nu de dagen korter worden is het extra belangrijk om in de uren dat het licht is lekker buiten te zijn. Dit is ook belangrijk voor je weerstand.
  • Let op je voeding. Eet volgens de seizoenen en zorg voor verwarmende voedingsmiddelen zoals gember, kurkuma, kaneel, honing, ui en knoflook. Drink ook warme thee of warm water.
  • Zorg dat je zelf warm blijft. Kruip lekker onder het warme dekentje, zorg voor warme kleding. Nu het buiten koud is, kost het je lichaam veel energie om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Door jezelf extra warm aan te kleden en warm te houden middels warme kleding, warme voedingen en dranken, heb je hiervoor minder energie nodig en hou je meer energie over waardoor je je fitter en energieker voelt.
  • Zeg wat vaker nee tegen (drukke) activiteiten en als je ergens naartoe moet, ga dan wat korter. Ga niet tot het uiterste.

 

Zoals we in de nacht tijdens de slaap herstellen om overdag weer genoeg energie te hebben, geldt dit ook voor de winter. Wanneer we nu voldoende rusten en de stilte opzoeken, zullen we in het voorjaar en in de zomer voldoende energie hebben om onze plannen te kunnen verwezenlijken.

Sabine Seemann, social media expert Zusters@work